söndag, juli 04, 2010

Mystiskt i Maine

Generation Loss av Elizabeth Hand XXXX
I looked like what your mother dreams about in the middle of the night when you don't come home.

Fotografen Cass Neary fotade döda kvinnor på punkscenen i New York, var småberömd och fick en bok utgiven. Och så sket det sig och tiotals år senare jobbar hon i Strand Bookstores lager och är nersupen och ständigt knarkrusig. En vän fixar ändå ett reportage-gig åt henne, och så kommer det sig att Cass beger sig ut till en ö i svinkalla Maines norra delar för att intervjua och fotografera sin största idol, fotografen Aphrodite Kamestos.

It was beyond desolate: it was where desolation goes to be by itself.

Men men, ingen på ön verkar känna till den planerade intervjun, en lokal flicka är försvunnen och relationerna mellan de övervintrade hippierna är trassliga och inflammerade. Cass slits mellan att längta tillbaka till New York samtidigt som hon fascineras av platsen. Som läsare fascineras jag av berättelsen, och den tilltalar mig trots (på grund av?) sin mörka ton. Boken är svårdefinierad och går inte att genrebestämma, är det en thriller, en deckare, en "vanlig" roman?
Elizabeth Hand har skrivit en hel del andra romaner och jag är nyfiken på att läsa någon till. Tyvärr måste jag erkänna att deras genrebestämning science fiction avskräcker mig en aning, men Bokhore-Helenas recension av Waking the Moon är entusiastisk och får boken att låta väldigt intressant så jag tror bestämt att det är den boken som hamnar på önskelistan!

6 kommentarer:

Anonym sa...

Nu blir jag väldigt glad över att den här boken ligger i min läshög och väntar. Fast vill förstås börja läsa den nuuu efter din recension! :)

Bokbabbel sa...

tror att du kommer att gilla, du är ju ännu mer för mörka saker än jag :) Såg den på din önskelista men det är ju kul att den lyckats ta sig hela vägen in i din läshög!

Bokbabbel sa...

tror att du kommer att gilla den ännu mer än jag då du gillar mörka saker :) Såg boken på don önskelista, men tydligen har den hunnit in i din läshög, kul!

Bokbabbel sa...

dumma Blogger som får mig att tro att kommentaren tappats bort! :/

Helena sa...

Elizabeth Hand är väldigt svår att genrebestämma; hon blandar dirty realism med element av skräck, fantasy och SF hejvilt. Hon är liksom one of a kind. Jag skulle inte beskriva henne som en science fiction-författare, så låt inte det avskräcka dig!

Bokbabbel sa...

bokstavlarna: Du kommer säkert att gilla den!

Helena: Ja, det är ju spännande med ett sådan författarskap. "Waking the Moon" hittar jag inte i nätbokhandlarna men tänkte eventuellt beställa "Mortal Love", har du läst, vad tyckte du?